Fluo in de natuurwetenschappen

  • S
08 november 2013

Fluo in de optica

Wat te doen?
Wat is reflectie en wat maakt iets fluorescent? Welke voorwerpen vallen het meest op overdag en welke ‘s nachts?
Wat trek je bijgevolg best aan om overdag en/of s’ nachts meer zichtbaar te zijn?

Leg de principes van fluorescentie en reflectie uit aan de hand van materiaal dat in het verkeer gebruikt wordt.
Demonstreer het effect van verschillende materialen in een verduisterde ruimte.

Lesdoel
De leerlingen leren het verschil tussen reflecterende en fluorescerende voorwerpen.

Materiaal
Hesjes, reflecterende stickers, reflectoren (bv. in een fietswiel), enz.

Doelgroep
Alle graden

VOETen
Gemeenschappelijke stam: 12, 20
Context: 7,10, 13, 14

Fluo in de fysica

Wat te doen?
Bereken de stopafstand van een voertuig bij een bepaalde snelheid.
Wanneer ziet een chauffeur jou en kan die dan nog tijdig stoppen?

Koppel de resultaten aan het thema zichtbaarheid.

Lesdoel
Leerlingen krijgen een idee van de voordelen van fluo- en reflecterend materiaal

Materiaal
Clip uit 'Kijk uit!' 
www.youtube.com/watch?v=jfQMepxTxyQ

Draaischijf met stopafstanden
http://www.sms-webshop.be/product/draaischijf-met-stopafstanden

Doelgroep
Alle graden

VOETen
Gemeenschappelijke stam: 12, 20
Context: 7,10, 13, 14