Proefproject innovatieve schoolfietsen

  • S
04 november 2014

Start
Op woensdag 8 oktober mochten de leerlingen van het Miniemeninstituut in Leuven 15 gloednieuwe schoolfietsen gaan ophalen bij sociaal economiebedrijf Velo in Leuven. Het bijzondere aan deze schoolfiets is dat hij volledig op maat en naar de behoeften van secundaire scholen ontworpen is: onderhoudsarm, zeer robuust en geschikt voor groot en klein. Het Miniemeninstituut is één van de 10 secundaire scholen in Vlaams-Brabant die mee stapt in het pilootproject ‘Velo op school’ van Fiets&Werk, dat de sociale tewerkstelling wil bevorderen en fietsverplaatsingen tijdens de lesuren wil aanmoedigen.

Tekort
Volgens een bevraging van de Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS), uitgevoerd in 2012, blijkt dat 64% van de 171 deelnemende secundaire scholen aangeven dat het ontbreken van voldoende (school)fietsen voor hen de grootste hinderpaal is om te starten of te continueren met actieve fietsverplaatsingen tijdens de lesuren. Door de aanschaf van de schoolfietsen kunnen de deelnemende scholen nu de fietsen volop inzetten voor verplaatsingen naar het zwembad, de bibliotheek en andere bestemmingen. Bovendien besparen ze zo de komende jaren op het busvervoer, dat elk jaar een flinke hap neemt uit het schoolbudget. “We willen fietsen voluit stimuleren, elke beweging telt”, benadrukt Chris Claeys, sportleraar op het Miniemeninstituut. “De fietsen zullen in de eerste graad eveneens worden ingezet om de fietsvaardigheid van de leerlingen te bevorderen.”.

Zelfredzaam
De schoolfiets is door zijn technische eigenschappen uitermate geschikt voor frequent gebruik door scholieren. Onderhoudsarm, sober en snel aan te passen aan de lengte van de leerlingen. Als leerlingen met een kwaliteitsvolle fiets rijden, bevordert dat bovendien het fietsplezier. “We kunnen ter plaatse komen om de fietsen te herstellen, maar we bevorderen graag de zelfredzaamheid bij de leerlingen. Daarom zullen we ook duidelijke instructies geven om basisherstellingen zelf uit te voeren. Dat maakt leerlingen vertrouwd met de fiets en creëert verantwoordelijkheidsgevoel”, zo stelt Peter Verstraeten van Velo, bedenker van de fiets.

Innovatie
De fietsen worden geassembleerd bij Velo in Leuven. Dat schept werkgelegenheid in de sociale economie. Liesbeth Homans, Vlaams minister van Sociale Economie: “Het is belangrijk dat de sector sociale economie blijft inzetten op innovatieve projecten die de gemeenschap dienen. Vandaag combineert Velo hier duidelijk de sociale tewerkstelling met een aanbod dat inspeelt op maatschappelijke noden. Op deze manier bieden we een grote meerwaarde aan alle betrokkenen. Naast het creëren van tewerkstelling in de sociale economie en werkervaring voor deze doelgroep komt dit project een aantal scholen in Vlaams-Brabant en hun leerlingen ten goede en houdt het rekening met het leefmilieu en de mobiliteit. Ik hoop dan ook dat dit project zijn navolging kan vinden in andere provincies.”

Ook Lodewijk De Witte, gouverneur van Vlaams-Brabant, juicht het project toe. “Dit initiatief past perfect binnen de doelstellingen van Vlaams-Brabant Klimaatneutraal”, benadrukt gouverneur De Witte. “We zijn ervan overtuigd dat als iedereen zijn steentje bijdraagt, wij onze doelstellingen kunnen behalen.”

Evaluatie
In december wordt het pilootproject grondig geëvalueerd en bijgestuurd. Niet alleen de technische aspecten van de fiets komen aan bod, maar ook de impact van de schoolfietsen op de dagelijkse organisatie van het schoolleven, het beheer van de fietsen en de budgettaire besparing op het busvervoer.