Het Grote Voetgangers- en Fietsexamen: wijzigingen

  • L
06 augustus 2018

Geen online dossier meer

Het 'online dossier' voor het voetgangers- en fietsexamen wordt afgeschaft! 

  1. Schrijf je klas(sen) in op www.hetgrotevoetgangersexamen.be (vierde leerjaar) of www.hetgrotefietsexamen.be (6e leerjaar). We vragen je je klas(sen) toe te voegen, het aantal leerlingen en de examendatum in te geven. Per klas krijg je een pakket opgestuurd met materiaal (klasaffiche, flyers voor de ouders, handleiding), de rest van het materiaal (rugnummers, controlefiches) vind je downloadbaar op de websites. In de toekomst zal je ook kunnen kiezen of je een pakket wilt mét handleiding of eentje zonder handleiding. Extra klemborden kan je kiezen als beloning bij een bronzen, zilveren of gouden medaille Verkeer op School. 
  2. Na je inschrijving ontvang je een bevestigingsmail en versturen we je pakket(ten). 
  3. Op de dag van het voetgangers- of fietsexamen ontvang je een tweede mail met een korte enquête waarin we vragen hoeveel leerlingen geslaagd zijn. Vul deze evaluatie in. 
  4. Als je de slaagcijfers hebt ingevuld, ontvang je een link naar de diploma's. Die kan je invullen en downloaden. 

Diploma's

Uit de evaluaties van vorig schooljaar blijkt dat vele leerkrachten of verkeersouders de ruimte voor 'opmerkingen' op de diploma's te klein vinden. Daarom hebben we de brevetten lichtjes aangepast: 

  • De opmerkingen komen niet meer op het diploma, maar op een tweede blad waar je zoveel plaats hebt om opmerkingen toe te voegen als je zelf wilt. 
  • Eventuele'extra vaardigheden' komen gewoon onder de huidige vaardigheden te staan (mooier).
  • Leerkrachten die de brevetten liever handmatig invullen, kunnen ook een 'leeg' Voetgangers- of Fietsbrevet downloaden.
  • BuO-scholen kunnen kiezen voor een aangepast brevet waarop de graad van begeleiding kan aangeduid worden. 
  • Diploma's online invullen wordt nog gemakkelijker: op vraag van vele leerkrachten staat alles al ingevuld als 'geslaagd' en moet je gewoon uitvinken als een leerling een vaardigheid NIET goed heeft uitgevoerd (dezelfde werkwijze als op de controlebladen eigenlijk). 
Auteur:
Els Hendrickx