Doe-filmpje rond zichtbaarheid

  • L
  • S
22 januari 2018

Tel de niet-gemotoriseerde weggebruikers

Vele scholen organiseren tijdens de donkere maanden een fluoactie of nemen met de leerlingen enthousiast deel aan Helm Op Fluo Top. Het loont dan de moeite om dan samen met hen even stil te staan bij het belang van zichtbaarheid in het verkeer en het effect van fluorescerend of reflecterend materiaal. De VSV heeft daarvoor verschillende lesfiches uitgewerkt (je vindt ze onder 'lesfiches' met de zoekterm 'zichtbaarheid').

Ook volgende filmpjes zijn leuk om te tonen in de klas.
In een eerste filmpje krijgen de leerlingen te zien hoe een autobestuurder tijdens een donkere ochtend naar school rijdt. Ze zien het verkeer door de ogen van de autobestuurder. Geef hen de opdracht om zoveel mogelijk niet-gemotoriseerde weggebruikers (voetgangers, fietsers, skaters …) op te merken en te tellen.

Vraag na het filmpje een paar leerlingen hoeveel ze er geteld hebben. Nadien toon je het filmpje met het resultaat (juiste oplossing = 17): 

Idealiter hou je nog een korte nabespreking met deze vragen: 

  • Was het moeilijk om iedereen op te merken? Hoe komt het dat sommige mensen niet zichtbaar waren?
  • Welke personen waren het meest zichtbaar?
  • Was je je ervan bewust dat je als voetganger/fietser zo moeilijk zichtbaar bent voor een autobestuurder?

Na deze oefening beseffen de leerlingen dat het voor een autobestuurder niet gemakkelijk is iedereen op te merken in het verkeer, en dat het helpt om jezelf zo zichtbaar mogelijk te maken (lichte kledij, fluorescerend en reflecterend materiaal, verlichting,...).
De twee filmpjes vind je ook op youtube: https://youtu.be/NmnczxJW5lA (filmpje 1) en https://youtu.be/kW3zKEUPqj0 (filmpje 2). 

 

Auteur:
Els Hendrickx