De hele school voor fluo

  • L
  • S
08 november 2013

Verkeersactief
Het Sint-Jozefinstituut uit Essen maakt elk schooljaar veel werk van verkeers- en mobiliteitseducatie. De school heeft haar eigen verkeersteam met leerkrachten van alle graden en vakken, de directeur, secretariaatsmedewerkers en preventieadviseurs. 

XIU
Als lid van XIU, een vrijwilligersorganisatie die ijvert voor meer verkeersveiligheid voor de schoolgaande jeugd, doet de school steeds mee aan de jaarlijkse acties van de organisatie. Zo passeerde ook de populaire flashmob de revue. ‘Het dansje en de muziek kon je op hun website downloaden. De leerkrachten LO leerden de leerlingen de dans aan zodat we met z’n allen konden meedansen’, vertelt Karen Adriaenssens, lid van het verkeersteam van de school.

Karl Lagerfeld achterna
Elk schooljaar houdt de school een XIU-actie die bestaat uit allerlei kleinere acties. Een originele topper van de afgelopen jaren is een reeks affiches op basis van een reclamecampagne voor fluo met niemand minder dan Karl Lagerfeld. Het XIU-team ging hiermee aan de slag en maakte aangepaste affiches met leerlingen, leerkrachten en ander personeel van de school. De actie werd goed onthaald en krijgt dit schooljaar hoogstwaarschijnlijk een vervolg.

C’est jaune, c’est moche et ça ne va avec rien, mais...
Op de officiële affiche is Karl Lagerfeld te zien in zijn kenmerkende zwarte maatpak. Daarover draagt hij echter een fluo-hesje. Een Franse slogan citeert de modepaus: ‘C’est jaune, c’est moche, ça ne va avec rien, mais ça peut vous sauver la vie'. Met andere woorden, ‘Het is geel, het is lelijk, het past bij niets, maar het kan wel je leven redden’.

Hoe het begon
Toen Tiny Sanders, een van de leerkrachten van het Sint-Jozefinstituut, de campagne zag, ging de bal aan het rollen. ‘Hierna groeide het idee om de foto aan te passen en meer te betrekken op onze school. Ieder lid van ons XIU-team schoot in actie. Iemand sprak collega’s en leerlingen aan om te poseren, een fotograaf werd gecontacteerd en Nederlandstalige leuzen werden bedacht’, vertelt Karen, een van de initiatiefnemers.

Het doel
‘Door een bestaande campagne te personaliseren met bekende schoolgezichten en te concretiseren met de leuzen, wilden we de leerlingen directer aansporen om zich zichtbaar op te stellen in het verkeer. Omdat we bekende, lokale gezichten gebruikten, gaven we hen het gevoel dat een fluohesje of –hoes gebruiken je niet minder cool maakt. Ook je klasgenoot, leerkracht, directeur en werkman gebruiken het! Door de donkere achtergrond wilden we hen meteen ook de feiten tonen: fluo maakt je zichtbaar in het verkeer’, vervolgt Karen.

Het verrassingseffect
Om telkens weer een verrassingseffect te creëren bij de leerlingen, werden er elke week nieuwe posters opgehangen, steeds op andere plaatsen. De actie bereikte alle leerlingen en de hele staf van de school, zo’n 500 personen.

Het werkt!
De actie werd goed ontvangen door de hele school. ‘Iedereen was en is zeer positief over de actie. Het effect van de posteractie is nu misschien al wat weggeëbd, het is dan ook al drie jaar geleden, maar de hele XIU-actie heeft wel impact. We merken dat leerlingen van de eerste en de derde graad vaker en bewuster fluo gebruiken’, merkt Karen op. ‘Ouders zijn blij dat de school leerlingen aanmoedigt om fluo te dragen. Van bezoekers horen we ook wel eens dat ze een ‘gele stroom’ gepasseerd zijn op weg naar school. We vinden het heel fijn om te horen dat onze leerlingen echt ‘gezien worden’’, besluit ze.

Praktisch
De affiches kostten de school uiteindelijk slechts 150 euro, gemakkelijk te betalen met SMS-budget!

Meer
Bekijk hier de foto’s van de campagne.

Auteur:
Ellen Loos